HET ZUIDEN HEEFT EEN SCHAT AAN VERHALEN

De mijnen in Zuid-Limburg zijn al 50 jaar dicht, maar ze leven nog steeds. Ze veroorzaken schade aan huizen en de regio is de klap van het massa ontslag nog steeds niet te boven. Toch is er trots, en die zit diep.  Op 31 december 1974 gingen de laatste kolen naar boven in de Oranje Nassau 1 in Heerlen. Samen met collega's van online, radio en tv heeft Thomas voor de NOS  veel verhalen gemaakt over 50 jaar mijnsluiting. 
 

 

Radio:

Gesprek over de blijvende impact op Zuid-Limburg

Reportage over de schachtwielen die weer gaan draaien 

Reportage over de schade die nog steeds niet opgelost is.

Reportage over de trots die je laat vereeuwigen op je eigen lichaam

Gesprek met oud mijnwerker over de haat-liefde verhouding 

Reportage over de viering in Kerkrade.

TV:

Reportage (ook voor online) over hoe Kerkrade een halve eeuw na dato nog bezig is met speuren en saneren

Reportage (ook voor online) over hoe mijnen voor trots maar ook nog steeds armoede zorgen,

 

Online:

Interactive over de laatste steenkool 

Nieuws

Bureau Lokaal én Bureau Regio

Nieuwe klus! De komende tijd ben ik op interim-basis coördinator onderzoeksjournalistiek bij NOS Bureau Regio.

Lees meer